Wie gun jij zijn eigen leerproces

“Wauw, heb je het beslag voor de pannenkoeken al helemaal klaargemaakt?” vraag ik mijn zoontje. “Ik ben wel een beetje uitgeschoten met de melk” zegt hij, terwijl hij me trots aankijkt. Hij vertelt me hoeveel eieren, havermout en havermelk hij in de kom heeft gedaan en zegt dan: “Het is wel een beetje dun.” “Denk je dat het goed is zo?” “Ja” antwoordt hij, waarna hij de koekenpan pakt.

Mijn zoon bakt sinds kort pannenkoeken

Sinds we in onze vernieuwde keuken op inductie koken, helpt mijn zoon me soms met het bakken van de pannenkoeken. Meestal maken we de mix samen en zeg ik per ingrediënt hoeveel erin moet. Dit keer is hij zelf aan de slag gegaan met het beslag. Hoewel de hoeveelheden die hij heeft gebruikt wel enigszins in de buurt komen van het recept dat ik altijd gebruik, vermoed ik dat het bakken vandaag iets minder gemakkelijk zal gaan.

Ik gun hem zijn eigen leerproces

Omdat het beslag me veel te dun lijkt, vraag ik me af of dit prettig gaat bakken. In een fractie van een seconde denk ik: zal ik er iets over zeggen? ‘Gun de ander zijn eigen leerproces’ flitst er door mijn hoofd. Ik besluit er niets van te zeggen; we gaan het ervaren. Wie weet heb ik het mis en anders leert hij ervan.

De eerste pannenkoek breekt in stukken

Mijn zoon warmt de pan op en doet de olie erin. Als de pan op temperatuur is, giet hij er beslag in. Terwijl ik in de keuken de groente voor de soep van vanavond aan het snijden ben, hoor ik wat gegrom. Terwijl hij probeert de pannenkoek om te draaien, breekt die in meerdere stukken. Nou is dat wel vaker voorgekomen en hij draait alle losse stukjes om. Die komen goed van pas om even te testen hoe de pannenkoeken smaken. En volgens mijn zoon slaagt die test glansrijk. De smaak is goed.

Luide krachttermen vullen onze keuken

Hij vult de koekenpan voor de tweede keer met beslag en weer breekt de pannenkoek. Het gaat gepaard met enkele luide krachttermen. Boos kijkend verlaat hij de keuken. Ik ga nog even door met groente snijden, zodat hij kan afkoelen. Ik loop naar hem toe en samen bespreken we wat er gebeurde en hoe hij ermee om zou kunnen gaan.

Een extra ei wordt toegevoegd aan het beslag

Na overleg voegt hij een ei toe aan het beslag om de verhouding van de ingrediënten iets meer naar het originele recept te krijgen. Opnieuw even mixen en hij zet de warmtebron weer aan. Nu samen, want uit ervaring weet ik dat het voor hem nu fijn is om wat extra support te ontvangen, zodat deze pannenkoek gaat lukken. Zo gezegd, zo gedaan. Hoewel dit beslag nog steeds anders bakt dan we gewend zijn, lukt het ons een prachtige, goudbruine hele pannenkoek tevoorschijn te toveren.

Grapjes makend bakken we pannenkoeken

Mijn zoon is zichtbaar opgelucht dat deze pannenkoek wel heel uit de pan komt. En terwijl we samen kletsen en grapjes maken, bakken we zij aan zij een hele stapel pannenkoeken.

Voorkomen dat de ander pijn krijgt

Doordat hoogsensitieve mensen anderen zo goed aanvoelen en zich kunnen inleven in hoe naar het voelt als het niet gaat zoals gewenst, zijn we vaak geneigd om te proberen een ander te helpen. We willen voorkomen dat diegene pijn of ongemak krijgt. De vraag is echter: help je die ander daar werkelijk mee? Wat leert die ander daarvan? En: gun jij de ander het eigen leerproces? Ik had kunnen zeggen dat we het beslag eerst moesten aanpassen, voor we zouden gaan bakken. Wat had hij mijn zoon daar dan van geleerd? Had ik hem dan zijn eigen leerproces gegund?

Mag jij leren en je eigen fouten maken?

En zo kunnen we de vraag ook omdraaien: gun jij jezelf je eigen leerproces? Probeer je dingen uit? Of vind je dat moeilijk? Ik ben een groot voorstander van doen wat voor jou werkt en daarom dingen uit te proberen om te ontdekken wat bij je past. Dat is namelijk voor iedereen anders. De pannenkoekenmix van vandaag bleek minder fijn te bakken dan de mix van het recept wat we gewend zijn. Dat hebben we dan maar mooi uitgeprobeerd en de volgende keer gebruiken we weer het gebruikelijke recept voor onze pannenkoeken.

Gratis proefsessie ‘Meer rust in jouw persoonlijke situatie’

Heb je zo veel last van onrust, overprikkeling en stress dat je overweegt om daar met een coach professioneel naar te kijken, alleen weet je niet goed waar te beginnen? Vind je het moeilijk jezelf je eigen leerproces te gunnen? Meld je dan nu aan voor een gratis proefsessie ‘Meer rust in jouw persoonlijke situatie‘. Behalve wat tijd, kost het je niets en je ontvangt sowieso een aantal praktische tips die passen bij jou en jouw situatie die je thuis meteen kunt toepassen.